On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

lördag, maj 05, 2007

Nu gillar jag San Francisco

San Francisco ar en knepig stad. Den ar olik manga andra som jag varit i. Mycket har nog att gora med att den ligger dar pa sin halvo. Den kan inte vaxa. Pa tre sidor finns vatten och soderut (och runt hela bukten) ligger andra stader. Det gor att allt som ska finnas i en stad maste rymmas pa den lilla ytan. De otroligt branta backarna bidrar ocksa till den annorlunda kanslan.

En av de andra svenskarna, Josefine, har mycket klokt sagt att man maste stalla om sin skumhetsradar nar man kommer dit. Det stammer. Staden har en valdigt sliten kansla och manga omraden ar vad vi har borjat kalla for "sketchy" (slitna, skumma, inte ett stalle som man vill vara i nar det ar morkt). Uteliggare, knarkare och utslagna finns det gott om. Det konstiga ar ocksa att man som alien inte pa forhand riktigt kan veta om ett omrade som man ska till ar sketchy eller inte - det kan skilja fran en gata till en annan. Det kan ocksa variera fran ett ar till ett annat.

Men jag har hittills aldrig stott pa en otrevlig manniska i de sketchy omradena. Och nar man vanjer sig vid det och lyckas se bakom det slitna upptacker man en mycket trevlig stad. Turisstraken i all ara, jag gillar t.ex. att se havet och Golden Gate, men man vet att man har borjat komma till ro nar man finner delar som man gillar dit turisterna inte hittar. "Mitt" omrade heter Hayes valley. Det ligger pa gangavstand fran museet dar jag voluntarar (forbi nagra sketchy gator, naturligtvis). Omradet hade tidigare stora drogproblem, men har efter jordbavningen 1989 fatt en upprustning och uppryckning.

Huvudgatan heter just Hayes. Den ar inte lang, men erbjuder cool shopping for den som har rad (inte jag). Har finns bl.a. en japansk saké-butik och en butik med skandinaviska designer-klader. Coolt. Runt Hayes finns flera bra fik. Bl.a. ligger favvo-stallet Bluebottle coffee company har. Battre vanligt javla kaffe an sa har jag aldrig druckit. De rostar sina egna bonor och brygger ditt kaffe rakt i koppen. Mumma. Som tur ar tipsade mina kollegor om stallet, annars hade jag aldrig hittat dit. Det ligger i en grand och ar ett hal i vaggen in i en lagerlokal. Dar finns en disk att handla over. Nagra bord finns inte. De som vill sitter pa trottoaren pa andra sidan gatan. Jag kan inte forklara hur, men av nagon anledning kanns det ocksa valdigt mycket som typiskt for San Francisco. Lite ovanligt, men trevligt.

Inga kommentarer: