On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

fredag, mars 23, 2007

Volunteer


En dag i veckan aker jag en timma norrut till SF for att voluntarjobba (gratisjobba) pa det asiatiska konstmuseet (Asian Arts Museum - AAM). Fast jag vet inte om jag skulle vilja kalla det jag gor dar for arbete. Jag har t.ex. inget som helst ansvar for nagonting. Nar jag var pa introduktionskurs fick jag t.ex. instruktionen att "radda mig sjalv och strunta i alla andra" om det t.ex. skulle borja brinna eller bli en jordbavning. Formodligen beror det pa att man har i USA latt kan bli stamd - museet kan fa dryga boter om jag skulle gora nagot fel.

Normalt arbetar jag i museibutiken. Det betyder att jag tar betalt av folk, ser till att det ser prydligt ut och ropar pa nagon som faktiskt jobbar dar om nagon skulle komma pa den dumma tanken att fraga mig nagot. Jag tycker inte att den tanken ar dum, men hon som ar ansvarig dar (Ethel) tycker det, aven om hon forsoker dolja det. En gang nar jag helt "oansvarigt" svarade pa en fraga sjalv svavade Ethel runt mig som en osaker hok. Men jag fick ingen upplaxning efterat, trots att jag vantade mig det.

Annars ar alla valdigt trevliga och roliga dar. Darfor ar det kul att komma ivag dit och traffa nagra personer som man INTE traffat via Snyggo. Man maste ha sadana kompisar ocksa. De flesta som ar anstallda ar i min alder eller yngre, medan de flesta som voluntararbetar ar pensionarstanter. Det finns dock undantag. Ett ar den fantastiske Mark som har en dansk pojkvan och har bott i Sverige. Gissa om jag blev forvanad forsta gangen han pratade svenska med mig.

Jag var pa AAM senast igar. Under nagra veckor nu arbetar jag med deras "AsianAlive" da de har forestallningar/aktiviteter och prova-pa-aktiviteter i samband med en utstallning. Nu ar den indiska konstnaren Anita dar och visar indisk miniatyrkonst. I samband med det kan besokarna sjalva testa att mala - med vattenfarg. Mitt jobb ar att i 4h/vecka sitta och mala, fa andra att vilja testa och se till att platsen dar vi haller till ar frasch. Mitt jobb just nu bestar alltsa i att mala med vattenfarg. Det ar fantastiskt! Om jag hade fatt betalt hade jag skamts.

Har ar AAM:s webbplats: http://www.asianart.org/
Jamfor garna mitt vattenfargsalster med originalet som finns pa AAM:s webbplats. Vilket ar snyggast farglagt? :-)

4 kommentarer:

Tommy sa...

Din färgsättning var ju helt klart snyggast...

Jonas sa...

VA? Ska man skämmas för att få betalt för att sitta och måla med vattenfärg? Nej, jag får väl krypa under en sten.

Anonym sa...

Jonas, det äå okey. Jag får betalt för att påskpyssla!

Swedish Eyes sa...

Jonas - du har ett väldigt bra jobb. Skillnaden mellan dig och mig är att jag har svårt att färglägga innanför linjerna medan du på fri hand kan teckna själva figuren som jag färglägger.