On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

måndag, april 30, 2007

Carmel-by-the-sea

I helgen har det varit som typiska svenska sommardagar - sol och varmt. Darfor bestamde vi oss for att njuta och tog med oss tre andra svenskar till kusten. Det ar fantastiskt att havet bara ligger en dryg timma bort! Forsta stoppet blev Monterey. Nu har man varit i USA sa pass lange att man kommer tillbaka till platser. Jag och Snyggo var i Monterey i hostas nar vi bilade runt. De har bland annat ett ganske juste havsakvarium. Nu nojde vi oss dock med att promenera langs havet och bland annat se surfare och salar med sina sma kutar. Nice.

Vi akte vidare soderut och kom till Carmel-by-the-Sea som ar en mysig stad som inte verkar halften sa snoffsig som den nog faktiskt ar. Clint Eastwood var borgmastare i staden ett tag under 1980-talet. Jag tyckte att staden paminde om Granna - men storre. Jag antar att det ar sant att allt ar storre i USA. Naval. Svenskar som vi ar (och darmed svaltfodda pa sommardagar) var vi naturligtvis tvugna att ta av oss skorna och vandra pa stranden.

USA ar kontrasternas land. I Monterrey och i Carmel bor de rika, medan det mellan oss har i bukten och dem bara finns halor och massvis av gronsaksodlingar. Just nu verkar det t.ex. vara sasong for kronartskockor. Jag har aldrig tidigare fattat hur de vaxer men efter att ha akt forbi nagra mil med odlingar vet jag: De sticker ut som tulpaner fran sma buskar. En kul syn, faktiskt. Och gott.

1 kommentar:

Tommy sa...

Ni var väl inte ute och körde tankbil i söndags???