On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

fredag, april 06, 2007

Det hander bara i Kalifornien


Den har veckan ar hela Snyggos familj pa besok. Hektiska dagar, men kul. Pappan har hyrt en stor bil som alla vi (7!) personer far plats i. Igar styrde vi den norrut mot Sonoma och Napa - de tva stora vindistrikten.

Det verkar vara perfekt tid just nu for att besoka dem. Vinrankorna ser i och for sig inte mycket ut for varlden denna tid pa aret. Men det ar inte mycket folk dar. Pa ett stalle vi var pa sa de att de under en sommarhelg kunde fa 15 000 besokare. Det kan inte stamma! Det stallet var Rubicon Estate som ags av ingen mindre an Francis Ford Coppola som bl.a. har regisserat Dracula, Rumble Fish, Apocalypse Now och Gudfader-triologin. Jag gillar hans dotter Sophia battre. Hon har bl.a. regisserat Lost in translation.

Rubicon Estate kandes som en turistfalla: Nar man kom tog de hand om ens bil och parkerade den (sa att man inte kunde smita snabbt). Efter det berattade de att det kostade $25 att ga en guidad tur och provsmaka viner. Hutlost, tyckte jag, tog en egen tur och satt sedan och madde som en katt i solen medan La Familia Snyggo roade sig med tur och provsmakning. Da kom far och dotter Coppola sjalva forbi!

Som turist tror man inte att de faktiskt finns dar. Ok, de ager stallet, men det behover inte betyda att de faktiskt vistas dar. Det kan helt enkelt vara en investering utan nagot storre intresse. Men dar satt jag och stekte mig i solen - och herr Gudfader sjalv knatar forbi. Sadant hander bara i Kalifornien. Helt klart en dag att minnas.

2 kommentarer:

allatalarsvenska sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
allatalarsvenska sa...

Coolt! Bildbevis? Jag hade garanterat inte känt igen dem.
Jag har sett Ragnar Dahlberg plocka disk på Dahlbergs Café i G:a Linköping. Smäller såklart inte lika högt men det var en typisk "va!? vad gör han här?"-upplevelse.