On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, april 19, 2007

Virginia Tech

Min syster fragade mig idag om vi marker av massakern pa Virginia Tech. Det gor vi inte sarkskilt mycket faktiskt, men det kan bero pa att vi ar nast intill totala nyhets-aliens som bara laser webb-baserade nyheter. Det enda jag ser pa TV ar Lost (och dar tror jag inte att det kommer att tas upp) och Dancing with the stars (dar Billy Ray Cyrus hade ett svart sorgeband runt armen).

I SF Gates natupplaga kan man idag svara pa fragan: "Vad kunde ha bidragit till att undvika tragedin på Virginia Tech?". Alternativien man kan valja bland ar battre sakerhet pa campus, hardare vapenlagar samt att ge fler tillstand att bara vapen. 60 % har valt alternativet som vill losa problemet genom att lata fler bara vapen! Bara 22 % ar for hardare vapenlagar. Herregud.

Men i det har landet borde man inte bli forvanad. Vapen ar vardagsmat. Dodsskjutningar ar ocksa vardagsmat. I de ruffiga delarna av Palo Alto dor ungefar en person dagligen en onaturlig dod. Varfor blir manniskor da egentligen forvanade nar det hander en sak som den pa Virginia Tech?

NRA (National Rifle Association) uttrycker pa sin webbplats medlidande for de drabbade i ett nastan fanigt kort meddelande. Det ar for ovrigt organisationen som havdar att pistoler inte dodar manniskor - manniskor dodar manniskor. Min favorit Eddie Izzard har med det i en av sina forestallningar. Hans framställning är riktigt kul och han har ett sant budskap: Manniskor har nagot med det hela att gora. Pistolen gor inte jobbet sjalv.

Om ni inte har sett Michael Moores "Bowling for Columbine" rekommenderar jag den.

1 kommentar:

Elin sa...

Nån amerikanska var på TV här och bara skrattade när reportern på den engelska kanalen frågade med allvarlig min när USA skulle inse att strängare vapenlagar kanske var vägen frammåt. "Säger du," sa hon. "Du som bor i ett land med så stränga lagar att skyttelandslaget inte ka träna på hemmaplan." Jag har inte fått det sista bekräftat, men hur som helst låter det i alla fall sundare än USA om det skulle vara sant