On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

onsdag, maj 30, 2007

Back in the USA



Efter tva veckor i Uppsala och Stockholm ar vi nu tillbaka i USA. Pa min forsta dag tillbaka har jag varit på Milk Pail Market. Det har jag saknat nar jag varit hemma! Milk Pail ar en stor frukt- och gronsakshandel dar man utan att bli stord sjalv kan knata runt och handla lokala nyttigheter och om man vagar kopa saker som man inte har en aning om vad det ar. Min korg kostade idag motsvarande ca. 150 kr! Men da fanns bade bl.a. sparris, mango, kiwi och en massa vindruvor dari. Mums.

I Sverige madde vi som en kung och en drottning. Det kandes lite som en enda lang Eriksgata med festligheter. Tack till alla som tog hand om oss! Baslagret var Henriks foraldrar, men dar var vi sa lite sa att man nastan fick daligt samvete. Bara for att ge en liten bild av vart runt-flangande kan jag saga att jag totalt inspekterat hela fem nya lagenheter som pa olika satt blivit aktuella som bostadsplatser for slakt och vanner de senaste fyra manaderna. Det gar fort i bandy.

Den huvudsakliga anledningen till att vi akte hem var Henriks promovering i Uppsala i lordags. Han och over 100 andra firades for att de natt sin doktorstitel, forst med ceremoni i universitetsaulan (tre timmar av mitt liv som jag aldrig far tillbaka) och sedan med fest pa slottet. Extra kul var att min hjalte Kofi Annan var dar och blev hedersdoktor. Var f.d. utrikesminister Jan Eliasson var ocksa dar. Honom handhalsade jag med och pratade med i nagon minut. Det gav mig en poang och seger i vannernas kandis-tavling.

Mitt under de hektiska veckorna har jag aven lyckats bli klar med min sista kurs och skickat in hemtenten. Pust och Hurra! Jag har sommarlov! Alldeles for snabbt var det aterigen dock dags att packa vaskorna. Det enda som vi tog med fran Sverige var disktrasor (de som finns har suger - eller inte) och Turkisk peppar-godisar. Efter en skitlang flygning (11 h fran Amsterdam) landade det stora planet med bade oss och vara vaskor i San Francisco. Vi ar trotta men lyckliga.

Inga kommentarer: