On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

tisdag, juni 05, 2007

En datafri helg


Den gangna helgen var datorfri for mig och Snyggo. Snyggos kompisar fattade ganska snabbt att det initiativet inte var Snyggos. Sant. Jag beslot att vi skulle ha en datafri helg eftersom vi bada - men framforallt Snyggo - latt fastnar framfor datorn och surfar alldeles for lange. Det ar osocialt. Darfor kom beslutet fran mig, men Snyggo fick valja vilken helg som det skulle genomforas under.

Syftet med helgen grumlades lite av att vi kopte en PSP nar vi var i Sverige (en barbar Playstation). Men anda var vi utomhus mera och tvingades umgas mer an vanligt. Haftigt. Bl.a. bowlade vi (jag kom over 100 - hurra!), tog langpromenad i naromradet och tittade pa eftersandning av landskampen mellan Sverige och Danmark pa en brittisk pub i Palo Alto. Vilken konstig match det var! Det kandes ocksa att man ar langt fran hemma eftersom mitt gang pa fem personer utgjorde minst halften av gasterna i puben.

Men jag erkanner att aven jag saknade att anvanda datorn. Det gick t.ex. inte att:
Se om man fatt nagot mail som berattar om Tryme fotts.
Skicka sporadiska mail eller kolla kompisarnas bloggar.
Kolla kontot - det hade behovts.
Lasa vad tidningarna skrev om matchen mellan Danmark och Sverige - eller andra svenska nyheter for den delen

Det ar bara att erkanna. Aven jag har blivit databeroende.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilket initiativ. Jag drabbades pfrivilligt av samma fenomen någon gång förra året när Megan helt enkelt inte fick igång bredbandet på en vecka (tills det kom en stor stark karl och läste instruktionsboken). Det var högst intressant och jag insåg hur många småsaker man hela tiden håller på att kolla via nätet. Som tågtider, recept, nyheter, biotider, öppettider på mataffären, vilken tid och plats man bestämt att träffa kompisarna... Kände mig lat som inte höll något i huvudet längre utan bara litade på att informationen skulle finnas där på nätet när jag ville ha den.

Tommy sa...

Det är fortfarande så att Sofie inte vill dela med sig av Pimpen. Men snart så...

Swedish Eyes sa...

Tommy: Du kanske ska vara glad för de dagarna som Bam-Bam är kvar inuti Sofie. Du önskar dem säkert tillbaka om sisådär 15 år.