On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

onsdag, juni 06, 2007

Extra socker

En sak som jag horde innan jag akte till USA var att man garna lagger extra socker i allt atbart har. Det stammer. Som den goda spanare jag ar har jag tre exempel:

Mat

Mat ar sotare har. Har man otur nar man koper frukostbrod kan man t.ex. fa ett som smakar sockerkaka. Även den italienska korv som vi ibland koper finns i olika varianter - "hot", "medium" och "sweet". Likadant ar det med popkorn som ocksa finns i en sotat upplaga. Det galler att akta sig och lasa noga pa forpackningarna nar man handlar. Sota popkorn eller sot korv till maten vill jag nog inte ha.

Fiberflingor

Fiberflingor far en egen kategori eftersom de inte nodvandigtvis ar sotade inuti - men utanpa. Nar vi var i Sverige sag vi programmet "I Linnés fotspar". Dar gar en svensk tjej i en amerikansk matbutik och raknar ut att det finns 240 OLIKA sorters flingor. Kontentan blir att det ar ett onodigt overflod.

Jag haller med. Speciellt nar det finns 240 sorter - men ingen som man vill ha. I helgen diskuterade jag fiberflingor med mina svenska kompisar har. Inte en enda hade hittat nagra i mataffaren! Jag trodde tidigare att jag lyckats. Jag laste noga pa forpackningen och tittade pa bilden. Allt sag bra ut. Nar jag val kom hem visade det sig att det faktiskt var sadana flingor som jag ville ha! Det var bara det att de var doppade i ett tjockt lager socker...

Huvudvarkstabletter

Nar man har ont i huvudet tar man en Advil. Det ar sma rosa varktabletter. Som naturligtvis smakar sockergodis.

_______________________________________________________________

(Har ni sett att jag har nedan har lagt in en bild fran promoveringen i Uppsala? Snyggo klar i lagerkrans. Han ser ut som en romersk kejsare - kanske Nero. :-) En anledning till det ar att han har det som i serietidningar som t.ex. Asterix brukar ses som en romersk nasa. Snyggos beror dock inte pa sydlandska drag. Den kommer av att han bara nagra dagar innan den stora dagen gick rakt in i en glasruta i ett kopcentrum. Jag, som sag det hela fran en bits avstand, tyckte att det var hysteriskt roligt.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant inlägg. Själv är jag amerikanska som bott i Linköping i 5 år och tycker att svenskt bröd är alldeles för sött. Den kan vara helt enkelt så att jag och du inte har upptäckt det "riktiga" brödet än -- precis som med så mycket annat där man är övertygad om att "det där finns ju inte i USA/Sverige" men sedan hittar man att det funnits i sin närmaste affär hela tiden. Samma sak om fiberflingor -- jag äter Kellogg's All-Bran Plus varje morgon här i Sverige -- svårt att tro att en Kellogg's produkt skulle vara svårt att hitta i USA. :)