On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, juni 07, 2007

Yosemite



Jag har glomt att skriva om Yosemite! Jag, Snyggo och tre svenska kompisar var i den stora vackra nationalparken ca 35 mil fran Palo Alto helgen innan vi akte till Sverige. Det var en av de saker som fanns pa var maste-gora-nar-vi-ar-i-Kalifornien-lista, och klart coolt! Yosemite är gigantisk och t.ex. kand for sina vackra vattenfall, svartbjorn, stora hojdskillnader och vacker natur. Det ska vara extra vackert sahar pa varen da vattenfallen ar pa max p.g.a. snosmaltningen.

Eftersom det ar en bit dit akte vi pa fredagseftermiddagen, sov pa hotell utanfor parken och akte in pa morgonen. Frukosten tog vi med oss upp pa Glacier Point - 2 199 m over havet - dar man hade en fantastisk utsikt over den dal som raknas till den centrala delen av Yosemite. Utan att jag tankte pa det nar kortet togs ser det ut som att jag haller mig i racket. :-) Bakom oss ser man en klassisk Yosemitevy: Bergsformationen Half Dome.

Fran Glacier Point ser man hela tre vattenfall. Det gifta paret som var med oss hade varit i parken tidigare och radde oss att vandra upp till toppen av de tva vattenfall som ligger over varandra (Vernal Falls and Nevada Falls). Det gjorde vi. Man kanske skulle ha tankt tva ganger nar man sag skylten som sa att det var 5,5 km upp. Och da menade de verkligen UPP. Ibland kandes det som att man var pa vag mot Mordor da man klattrade i trappor pa bergssluttningen. Vilket traningspass!

Eftersom det var sa mycket vatten som ville ner fran berget blev man ganska blot - vilket ni ocksa kan se. Man blev ganska trott ocksa. Jag kan erkanna att jag inte var en Happy Camper nar klattringen var som varst. Man kande sig snarare som en bergsget an en turist. Men hur som helst var det vart det. Vyerna och dundret av vattenfallen ar minnen som kommer att leva kvar lange.

Inga kommentarer: