On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

fredag, juni 08, 2007

Ett bilburet folk

Harom veckan gick en glodlampa sonder. Samtidigt behovdes nya pasar till dammsugaren. Var koper man sadant i USA? I Sverige hade jag gatt till en stor ICA eller mojligtvis till Ahléns och fixat allt pa en gang. Men hur gor man har? Nar man ar osaker pa sadant finns dock en standardlosning: Man fragar var hyresvardinna, Elaine.

Amerikaner ar ett bilburet folk. Det anses normalt att satta sig i bilen och kora till affaren och handla det man vill ha. Eller AFFARERNA ar ett mer korrekt uttryck. For det visar sig namligen att glodlampor inhandlas i jarnaffaren (the hardware store) och dammsugarpasar i dammsugsaffar (3 miles fran jarnaffaren). Vad ar detta!! Jag bor i en stad, men trots det maste jag aka bil i over en mil for att gora mina tva inkop. Och det ses som helt normalt. Elaine sag helt oforstaende ut nar jag tyckte att det var konstigt att behova gora en utflykt for att fa tag pa det som jag behover. Det ar inte konstigt att hemmafruar fyller en funktion i det har landet - annars skulle familjen inte ha den tid som kravs for att handla.

Amerikaner maste alska sina bilar. De alskar dem sa mycket att de garna aker bil efter att de ar doda. Igar sag jag det. En begravningskortege ar inte en vanlig syn i Sverige, i alla fall inte dar jag brukar vistas. Men har - i stan! Som att doingen ville se gatan dar han bott en sista gang. Forst kom likbilen. Sedan kom minst 40 andra bilar akandes mycket sakta. Alla hade en lapp i framrutan som visade att de var en del av den dodes sista bilresa.

Vad ar nasta steg? Begravningsplatser i stora lastbilar? Amerikanerna kanske borde overga till den zoroastriska laran. Zoroastrism ar en urgammal religion som tillampar luftbegravningar. Det innebar att de lagger den dode i for andamalet uppforda "Dodens torn". Dar far liket ligga till det formultnat/blivit uppatet av rovfaglar. Det kanske vore nagot for amerikanerna? Rullande Dodens torn? Pa sa satt skulle de aldrig behova sluta aka bil.

Inga kommentarer: