On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

onsdag, juni 13, 2007

Fantasistad


Palo Alto ar en stad som vaxt upp fr.o.m. slutet av 1800-talet da Leland Stanford bestamde sig for att bygga sitt universitet (med tillhorande tagstation) har. En stor del av Palo Alto har darfor praglats av narheten till Stanford university. Manga hus ser ut som sa som husbyggarna nog tankte sig att hus sag ut i brittiska universitetsstader. De ser helt enkelt ut som att de har tagits ur en Jane Austen-bok, men gjorts storre (naturligtvis, det har ar USA) och blivit med garage.

Staden kanns som en storre version av hur en stad ser ut i amerikanska TV-serier som "Gilmore girls" eller "Desperate housewifes". En av Henriks kompisar i Sverige informerade oss om att TV-figuren Felicity i serien med samma namn sags bo i Palo Alto. Det forvanar mig inte. Det ar den har bilden av USA som man garna vill visa - om man haller sig pa ratt sida av motorvagen.

Pa var sida motorvag 101 ar det fint att bo. Har ar som ett stort villaomrade med stora hus och stora garage. Priserna i Sverige ar ingenting mot har! Ett i svenska ogon otroligt litet hus kostar strax under $1 000 000! (SEK 7 000 000) Ofantligt! Vad de storre (som det pa bilden) kostar vagar man inte ens tanka pa. Aldre hus blir inte langlivade. Nar ett sadant saljs kan man vara ganska saker pa att det rivs - och ersatts av ett modernare och storre. I de fall betalar man en miljon dollar, bara for marken.

USA ar kontrasternas land. Om man aker over motorvag 101 hamnar man i East Palo Alto. Dar ska man lasa dorrarna eftersom det ar mycket skumma omraden. Nagonstans laste jag att ungefar en manniska om dagen dor en onaturlig dod dar (t.ex. blir skjuten). Jag laser pa Wikipedia att 1992 var East Palo Alto den stad i USA med flest mord. Den enda gangen som man aker over motorvagen ar darfor nar man ska till IKEA - som av nagon anledning valt att etablera sig i East Palo Alto. Jag antar att marken var billig.

Sa, jag ar glad att jag befinner mig pa ratt sida av motorvagen och ska aven i fortsattningen njuta av husen nar jag cyklar till och fran gymmet eller centrala Palo Alto. Jag lovar att inte vingla over pa fel sida av motorvagen. Bara om jag behover diskborstar eller varmeljus.

Inga kommentarer: