On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

fredag, juli 06, 2007

Manga


Mycket gar mot sitt slut har, sa aven mitt jobb som voluntar pa Asian Arts Museum. Jag har bara ett par skift kvar dar nu. Det kanns dock skont. Mer fordummande arbetsuppgifter far man leta efter.

Nu pagar en manga (japanska serier) - utstallning om Tezukas verk. Han har bl.a. skapat Astro Boy som ni ser har bredvid. I samband med utstallningen finns en Manga Lounge. Dar kan alla som vill lasa Manga-bocker eller testa att sjalva teckan manga. Konceptet ar fantastiskt. Jag gillar hands-on-aktiviteter. Men att jobba dar kraver verkligen ingenting. Jag tror att en 7-aring skulle klara jobbet utan problem. Allt jag gor ar att sortera bockerna efter personer som tydligen ar okapabla att stalla tillbaka bockerna dar de tog dem, och att halla snyggt pa bordet dar man kan teckna.

Jag saknar ansvar och att vara den som faktiskt bestammer hur nagot ska organiseras, istallet for att vara slaven som gor skitgorat. Igar revolterade jag genom att ga hem en timma innan jag egentligen skulle. Det ska jag nog fortsatta med.

Varfor gar jag da dit om jag inte gillar arbetsuppgifterna? Jag gillar museet - bade arkitekturen, utstallningarna och manga som jag jobbat med dar. Det ar ocksa en bra sak att satta upp pa min CV nar jag atervander till Sverige. Och nu ar det bara tva ganger kvar. Det overlever jag.

Inga kommentarer: