On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

tisdag, juli 10, 2007

Gud bor i Palo Alto


Igar akte vi forbi Steve Jobs hus. Igen. Det ar konstigt att vi ofta tar den vagen hem nar Snyggo kor. Men det ar bara nagra kvarter bort, och knappast en omvag. Innan jag traffade Snyggo visste jag knappt vem Jobs var. Nu vet jag att han ar VD for dataforetaget Apple, och jag ager bade en iPod och en Apple-dator.

Vissa personer inom naringslivet nar inom vissa kretsar samma status som rockstjarnor. Jobs ar en sadan. Jag antar att rockstjarnestatusen grundar sig i att han var med och lanserade Apple Macintosh 1984. Men har ocksa en stadig fot inom nojesindustrin da han ar den enskilt storste aktieagaren i Disney. Det kommer sig av att han grundade Pixar (som bl.a. ligger bakom Toy story) som sedan koptes av Disney. I maj 2007 listade Time Magazine honom som en av varldens 100 mest inflytelserika personer.

Apple har ett oga for bade funktion, design och marknadsforing. (Min dator ar snygg!) Pa senare ar har man bl.a. lanserat musikspelaren iPod som bade ar snygg och enkel. For tva veckor sedan kom nasta grej - iPhone. Nar man gick genom centrala Palo Alto dagar innan lanseringen marktes att nagot var pa gang. Fran Apple-butiken ringlade sig en rad av forvantasfulla som koade i flera dagar for att vara bland de forsta som fick kopa en. En av artiklarna i SFGate hade rubriken: "First Jesus. Then iPhone." Det sager ganska mycket om den hysteri som uppstar da nagot nytt stort kommer fran Apple.

Vad ar da iPhone? Apples slogan har hela tiden varit "Apple has reinvented the phone" - Apple har ater-uppfunnit telefonen. (De ar bra pa att skryta!) Min lekmannauppfattning ar att det ar en telefon. Som ocksa ar en iPod. Som aven har Internet pa ett annat satt an 3G som jag tycker ar ganska vardelost (3G, alltsa). Har har man istallet en webblasare i fickan. Praktiskt om man t.ex. letar efter ett stalle i stan, och sedan vill ringa och t.ex. boka bord. Aven om jag naturligtvis har varit i Apple-butiken och klamt pa en iPhone ar jag inte totalt uppslukad av hysterin. Jag tror att den fungerar utmarkt i centrala Stockholm och skulle inte saga nej om nagon kastade en pa mig. Men hur funkar den i Smaland?

Hur som helst ger Steve Jobs ett coolt intryck. Han ar chef for ett av de foretag som garna far head-hunta Snyggo och erbjuda honom topp-jobb i Stockholm, han klar sig i sin stil (alltid svart polo-troja och jeans) och han vet hur man uttrycker sig. Jag avslutar med ett citat fran nar han holl tal till studenterna vid Stanfords examensceremoni 2005: "The only way to do great work is to love what you do. Keep looking - don't settle."

Gud bor i Palo Alto.

(Bilden kommer fran www.sfgate.com. Den visar Jobs, Apples logga och iPhone.)

Inga kommentarer: