On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

söndag, juli 15, 2007

I vantan pa Harry Potter

Om mindre an en vecka kommer den sista Harry Potter-boken. Jag ar en av dem som har forbestallt och kommer att hamta upp mitt ex på Borders bookstore pa University avenue har i Palo Alto pa lordag. Jag har last den nast sista boken igen och vantar nu med spanning. Alla i mitt hushall ar dock inte lika entusiastiska. Snyggo forsoker forstora stamningen genom diverse teorier. En gick ut pa att Harry skulle bli desillusionerad, lamna magin bakom sig och borja jobba pa en bilverkstad.

En bra sak med att vara tjanstledig har varit att jag last mycket fler bocker an jag annars gjort de senaste aren. Idag avslutade jag "The time traveler's wife" av Audrey Niffenegger (ja, hon heter faktiskt sa), en udda men trevlig historia om en man som reser i tiden. Boken haller nu pa att bli film med Eric Bana som tids-resenaren. Den har aven en egen sida pa Wikipedia. Sjukt.

Ett skitbra satt att hitta nya bocker pa har ar att ga pa den manatliga bokrean som "Vanner till biblioteken i Palo Alto" ordnar. De har flera stora rum med massvis med bocker som folk skanker till biblioteket. Bockerna saljs snorbilligt, och for pengarna som blir koper man fler nya saker till biblioteken an vad man annars skulle ha kunnat gora. Forra aret tjanade man over 1,5 milj kr. (De maste ha salt ganska mycket bocker med tanke pa att de flesta kostar under $2.) Tank, vilket bra kretslopp.

Inga kommentarer: