On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, juli 26, 2007

Sverige behover en bra kaffe-bar

Min Kusin Vitamin har last min blogg och undrade darfor i sitt senaste mail om jag ser fram emot att komma hem. Jag verkar gnalla mycket pa hur saker och ting ar har. Det ar sant. Det gor jag. Manga saker ar enligt min mening pa ett daligt satt annorlunda mot hur det ar i Sverige. Men det finns naturligtvis bra saker har ocksa. En av dem handlar om kaffe.

Utan kaffe star jag still. Jag behover kaffe varje dag och blev darfor positivt overraskad av den kaffekultur som finns har. Det finns manga bra kaffestallen (italienska, franska, stora kedjor och sma privatagda fik) och det ar alltid mycket folk pa stallena. Manga gar ocksa dit sjalva - vilket gor att jag inte ser ut som ett UFO nar jag gor detsamma. Man har med sig sin barbara dator och jobbar lite, eller en god bok.

Mitt favoritstalle ar fortfarande det lilla hal-i-vaggen-stallet i Hayes valley inne i San Francisco. Men det finns fler som ar bra. Senast som vi var i Santa Cruz och jag och Camilla som vanligt kande att vi skulle bli ilskna om vi inte fick kaffe efter frukost vandrade vi helt ovetandes rakt in i en riktig kaffe-bar. Jag nojde mig med en vanlig slat kopp kaffe, men fick da fran en meny valja fran vilken del av varlden som jag ville att mitt kaffe skulle komma. Pa menyn kunde man ocksa se vilket datum som kaffet fran de olika delarna av varlden var rostat. Nar jag valt att testa kaffe fran Kenya maldes bonorna pa plats, och mitt kaffe bryggdes. Snacka om himmelriket.

Finns det liknande kaffe-barer i Stockholm? Var? Om de inte finns borde nagon oppna en. De vore en valkommet tillskott till de stallen dar man idag bara kan valja mellan nagot som har sa mycket mjolk i sig att det skulle bli en god drink om man bara tillsatte vodka eller nagot som var nybryggt for flera timmar sedan alternativt ar sa blaskigt att man kan se igenom det utan att tillsatta den nyss namnda vodkan.

Jag vill nar jag kommer hem kunna ta min coola dator till en kaffe-bar med fritt Internet efter jobbet. Dar vill jag kunna njuta av en fantastisk kopp kaffe samtidigt som jag betar mig genom dagens mailskord, laser nyheter och Skype-ar med min Snyggo i Kalifornien.

When pigs fly.

Inga kommentarer: