On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, juli 26, 2007

Vader


Svenskar gillar att prata om vadret. Kalifornien-borna gor bara det om nagot ar utover det vanliga, t.ex. om det ar ovanligt blasigt eller regnar i juli. Harom veckan gjorde det faktiskt det. Regnade i juli, alltsa. Jag satt i bilen pa motorvagen pa vag till kompisar nar jag tyckte att vindrutan blev skitigare och skitigare - jag forstod inte till en borjan att det var regn! Snabbt fick jag forsoka minnas hur vindrutetorkarna fungerar (har inte anvant dem pa nastan ett halvt ar). Nar det borjar regna saktar trafiken ner markant - aven om det bara ar vad vi svenskar skulle kalla for ett latt sommarstril. Manga kalifornienbor blir lika lamslagna av lite regn som en del svenskar blir av ymnigt snofall.

Nar ni i Sverige skickar bilder till mig fran oversvamningarna kanns det mer an nagonsin som att detta har varit en valdigt bra sommar for att vistas i Kalifornien. Vadret ar ytterligare en sak pa listan over saker som ar battre har. Men om man bara aker en timma norrut - till San Francisco - ar det skillnad. Da ar det langbyxor och troja som galler. Medan det ar soligt och varmt har ar det mulet, kallare och ofta dimmigt dar. Min favoritkomiker Eddie Izzard har uttryckt det valdigt klart: Det finns en anledning till varfor folk som vill att turister ska besoka staden inte berattar om sommar-vadret... Jag ar glad att vi valde att bo i Palo Alto.

Men jag vet vad som vantar. Allt har ett slut. Jag har inhandlat skor som tacker fotterna, stickat halsduk och kopt en fin hostjacka. Jag ar redo for Sverige. Snyggo hittade imorse denna "fina" mossa pa Internet. Nagon skrev att den hade inbyggda hogtalare som varnade for spoken som var pa vag att smyga upp bakom (inte sant, men kul). Hur tror ni att folk skulle reagera om jag klev pa taget pa morgonen ikladd den?

Inga kommentarer: