On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

lördag, januari 27, 2007

California drivers handbook


Jag kommer att klara mig på mitt internationella korkort har, men Snyggo maste nog skaffa ett amerikanskt. Darfor har vi skaffat California Driver Handbook. Pa en av de forsta sidorna finns en halsning fran the Gouvernator dar han uppmanar oss att inte ta droger (nar vi kor bil). Har ar nagra andra bra tips ur boken:

Man ska inte kora bil pa trottoarer.
Man ska ge gamla fotgangare mer tid på sig att ga over gatan an yngre eftersom det ar mer sannolikt att aldre an yngre fotgangare dor nar du kor pa dem.
Man ska inte stanna pa sparen pa jarnvagsovergangar eftersom tag inte kan stanna snabbt, eller svanga undan for dig.
Man far inte gora en U-svang pa en enkelriktad gata eller pa en motorvag dar korbanorna ar skilda at av t.ex. ett dike.
Man ska inte overge djur pa motorvagen (annars verkar det vara ok).
Man ska inte ha glasogon som har sa stora bagar att man inte kan se bra at sidorna.
Man ska inte kasta ut nagot som brinner fran bilen.
Man far aldrig skjuta pa trafikskyltar. Man far heller inte skjuta nar man aker pa en motorvag (annars verkar det ocksa vara ok).
Innan man borjar backa ska man titta bakat.
Man far inte lamna barn under sex ar ensamna i bilen om bilen ar stangd och det ar varmt ute eller om bilen ar i gang (annars verkar detta ocksa i stort sett vara ok).

Jisses. Det ar inte konstigt att det pa amerikanska korkort star skrivet om man vill donera sina organ nar man dor eller inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var sådana här tips jag hade behövt när vi övningskörde!
Hoppas du har det riktigt bra Camilla. Det har jag!

Swedish Eyes sa...

Jag är glad att höra det. Jag hoppas det där med att du har det bra inte är direkt relaterat till att jag är på andra sidan jorden. Då blir jag ledsen.

Och kom ihåg den viktigaste regeln av dem alla: Utgå från att alla medtrafikanter är narkomaner.