On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

onsdag, januari 31, 2007

Ett internationellt bihang

Pa Stanford ar man vana vid att gastforskare/studententer kommer och har med sig ett bihang (eller "spouse" som man kallar det har). Det finns ett hus som är ett internationellt centrum (Bechtel) dar manga aktiviteter och olika former av hjalp och rad erbjuds internationella gaster och deras spouses.

I fredags var jag pa Friday Morning Coffee. Ett tillfalle att dricka kaffe sager jag sallan nej till. Har kan man traffa andra som ar i samma situation som mig (hitslapade) och fa information om andra aktiviteter pa Bechtel. Det var paklistrat trevligt, men jag gar nog flera ganger. Jag var radd for att alla dar skulle vara som Stepford wives, men riktigt sa farligt var det inte. I alla fall inte till en borjan. Efter halva tiden dok dock mamma-maffian upp, och lokalen fylldes med barn och modrar. Da tackade jag for mig och gick. Det tragiska var att det verkligen bara var kvinnor dar! Inte en enda man som var "spouse"! Ar det verkligen bara tjejer som foljer med sin man i karriaren till andra sidan jorden? Hemsk tanke.

Spouses erbjuder kurser over nagra veckor på Bechtel, for andra spouses. Matlagning (kinesisk eller japansk t.ex.) och sprak (franska, spanska, tyska, mandarin) är vanligt. Jag funderade ett tag pa att ta en nyborjarkurs i mandarin bara for att det ar absurt att jag faktiskt kan testa det, men jag avstod.

Man har ocksa forelasningsserier dar gastforskare fran olika delar av Stanford delar med sig av sina erfarenheter. Amnena ar riktigt intressanta sa det blir nog en del sadana for mig. Idag var jag och lyssnade pa en om demokratiutvecklingen i Nepal, och nasta vecka ska en reporter fran New York Times prata om Irak och Afghanistan utfran sitt perspektiv (han har rapporterat darifran).

En del onsdagar kan man aka pa utflykt. Nasta vecka ska jag folja med till havet och titta pa elefantsalar som tydligen bara tar sig upp pa land ibland, t.ex. for att para sig. Snyggo blev lite orolig for att jag ska hitta mig en snygg elefantsalshanne och sticka till havs. Tank att fa plankton och fa bada varje dag (och aldrig behova diska)! Tyvar ser de inte sarskilt attraktiva ut pa bild. Men man sager ju att kameran lagger pa fem kilo. Vi far se.

Inga kommentarer: