On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

lördag, februari 03, 2007

Amerikanska hogtider

Pa ytan ser det ut att vara ungefar som i Sverige har. Men om man skrapar bara lite ser man snart skillnader. Ta exempelvis de amerikanska viktiga dagarna Groundhog day och The Big Game. Bada infaller den har helgen.

Idag är det den 2 feb - Groundhog day. Kommer ni ihåg "Mandag hela veckan" med Bill Murray? (http://www.imdb.com/title/tt0107048/) Den dagen ar idag! Det verkar som att det runt om i Amerika finns folk (av manligt kon) som spar vader med hjalp av en groundhog ungefar pa samma satt som svenska idioter tror att man kan spa i abborrar. Om jag har forstatt det hela ratt vantar man pa att groundhogen ska komma ut ur sin hala. Om det ar soligt (och den stackaren ser sin skugga) kommer det att vara vinter i sex veckor till. Om det ar monligt (och darmed inte finns nagon skugga) kommer varen! Tydligen kommer varen, i all fall enligt en spaman (de olika vise mannen ar aldrig overens i denna fraga, men jag valjer att tro pa den vars utsaga jag gillar):

http://www.groundhog.org/

Den andra stora handelsen denna helg i USA är The Big Game. Forsta gangen jag horde det fattade jag ingenting. Men det betyder visst att det ar Superbowl på min lillebrors fodelsedag. Det ar final i NFL. Jag som inte forstar ett skvatt (Daniel och Daniel kanske kan hjalpa mig?) funderar pa om jag ska halla mit utanfor yran eller kasta mig in i den pa samma satt som manga amerikaner gor. Man raknar t.ex. med att 2,5 miljoner hushall koper en ny TV till detta event. Pa radion gar hela tiden reklam for snacks och dricka alla MASTE ladda kylskapet med till The Big Game och mediehysterin ar minst sagt stor i Miami dar de bada lagen har varit i en vecka nu for att ladda och visa upp sig for pressen. Tydligen sander TV6 matchen i Sverige. Grattis alla dar hemma! (Jag hoppas att ni ser ironin spruta ur mina oron.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Bowl_XLI

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på dig!
Släng dig in i yran, when in Rome och allt sånt du vet! Här hemma har motsvarigheten satt igång. Det vill säga melodifestivalen.