On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

måndag, februari 05, 2007

Mitt lag vann

Om jag vore amerikan skulle jag ha varit overlycklig just nu. Mitt lag har vunnit Superbowl. Men jag var pa vag att missa hela spektaklet eftersom jag bor i ett stort land och raknade fel på sex timmar angaende nar matchen skulle borja. Tacka vet jag Sverige, inga sadana tidsskillnadsproblem dar inte.

Aven om det ar mycket om Superbowl i media verkade staden ganska lugn idag strax efter lunch nar jag och Snyggo satte oss i bilen for att hitta en sportbar att se matchen pa. Till var forvaning gick det utan problem. Superbowl ar nagot som man tittar pa hemma samtidigt som man avnjuter alla de produkter som radion de senaste veckan har sagt att man ska proppa kylskapet med.

Men vilket spektakel det var! Jag kan beskriva Superbowl som en enda lang OS-invigning med 4 ggr 15 minuter amerikansk fotboll instoppat. Janet Jackson var tydligen bannlyst fran arets upplaga. :-) Men Gloria Estefan var där, Billy Joel sjong nationalsangen och Prince hade mycket pakostad show (ja, han sjong "Purple rain") nagon gang i mitten. "Pakostat" ar i och for sig bara fornamnet på Superbowl. Ett reklaminslag på 30 sek kostar 2,6 miljoner dollar!

Vilket lag jag hejade pa? Indianapolis Colts! Jag gjorde ett test på NFL:s webbplats innan kick off som bestamde den saken. Hur vet jag inte. Fragorna som jag svarade pa handlade t.ex. om ifall jag ar en morgon- eller en kvallsmanniska och huruvida jag gillar facial hair. Hur som helst vann de, det var sakert helt tack vare mig.

4 kommentarer:

Tommy sa...

Det vet väl ALLA att alla i Indianapolis är morgonpigga, rakar sig ideligen och har hockeyfrilla (eller mullets, som de heter over där)...

Anonym sa...

Det måste betyda att Tommy höll på det andra laget som torde vara raka motsatsen mot ovan beskrivning....

Swedish Eyes sa...

Det stämmer i alla fall när det gäller morgontröttheten! Jag fick dock ingen fråga om jag tänkte bli förälder under året. Det hade ju annars varit en klar vattendelare mellan mig och T.

Elin sa...

Tänk vilka olika uppfattningar man kan ha om sport. Ibland är det dom små sakerna som gör att man inser hur olika länder verkligen är. Jag blir ju mest störd när matcher måste brytas av reklaminslag. Hockey på TV4 är ju illa nog. Verkar som att maten, musikunderhållningen och reklampauserna (så man kan hämta mera öl i kylen?) är det viktiga med den här tillställningen.
Låter som när Emma i Boston gick på hockey och var jätteengagerad men ingen annan såg matchen för de bara köade till korvstånden och läskmaskinerna och ölförsäljningen hela tiden.

Och jag skrattade åt OS-invignings liknelsen.