On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, januari 18, 2007

Jakten pa den forsvunna kaffefilterhallaren


I varje gatuhorn finns en kaffebutik. Nastan i alla fall. Man kan i alla fall vara saker pa att det ligger en i varje liten ansamling av andra affarer och restauranger. Varfor sa manga kaffebutiker?

Snyggo tror att amerikanerna inte brygger kaffe hemma. Det ar helt enkelt enklare att satta sig i bilen och kora till Starbuck´s eller Pete´s eller liknande och kopa sin kaffe. Det kanske stammer. Jag har verkligen letat efter en sadan dar enkel kaffefilterhallare (som man satter over en kopp eller en kanna, ni vet), men nagot sadant enkelt och banalt verkar inte finnas har. Ska man gora kaffe ska man istallet kopa varsta monstret till kaffemaskin. Och vem orkar anvanda och underhalla ett sadant monster? Smidigare att kopa pa Starbuck´s.

Men ar det egentligen kaffe? Jag ar svag for kaffe mocha, det medger jag, men vad ar det egentligen i koppen? En narmare analys skulle sakert visa att mindre an tio procent ar kaffe. Resten ar choklad, mjolk, smaksattning och diverse restprodukter. Det ar inte kaffe - det ar snarare nagot som skulle vara javligt gott som drink om man bara tillsatte vodka.

Men varfor ar "godiskaffe" sa stort har? Inte kan amerikaner ga och kopa en vanlig slat kopp kaffe pa en kaffebutik, inte. Da skulle det ju se ut som att man inte kunde brygga sitt eget kaffe, ju. Att framsta som inkompetent ar det sista som en amerikan vill. Sjalv framstar jag garna som inkompetent. Kaffet pa den narmsta kaffebutiken ett par kvarter ifran hemmet ar bast - en stor slat och god kopp varm kaffe for typ 10 kr. Vem orkar da brygga sitt eget kaffe? Det ar inte konstigt att det inte gar att hitta en vanlig enkel javla kaffefilterhallare. Det finns ingen marknad for sadant har.

-------------------------------------

Hoppsan. Nar man talar om trollen sa finns de visst i den femtielfte kaffebutiken som man tittar i.

Till er som tycker att ett blogginlagg och kaffe ar fanigt vill jag bara halsa att ni inte kanner mig. Kaffe ar livsviktigt, bade for mig och for andra i min omgivnings skull.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Jag tror du har avslöjat amerikanerna!

hälsningar från ett väldigt snöigt Uppsala.

Anonym sa...

Jag tycker det är skönt att du fortfarande har koll på vad som är viktigt i livet, även när du är "over there".
Från ett snöigt Stockholm

allatalarsvenska sa...

Vi hade samma problem med att hitta en diskpropp. Vad säger det om polackerna? :-)

Swedish Eyes sa...

Diskpropp har vi inte ens börjat leta efter än - vi vet att vi behöver en men vet inte var man ska leta.

Elin sa...

HAHA, jag förstår precis. Mina första månader här, innan jag investerade i 2 Bodumbryggare (en för hemma, en för jobbet) och hittade en kaffeaffär som säljer bönor, var det jag sa flest gånger per dag "Do you know anywhere where I can find decent coffee?" Men det var ju helt lönlöst eftersom ingen såg problemet med det tefärgade blasket från kafeterian på jobbet eller det mjölkutspädda kaffet från ett av de femtioelva identiska kaffeställerna av Starbuckstyp