On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

söndag, januari 14, 2007

Med cykel i San Francisco


Gud byggde San Francisco for att driva med cyklister. Sa mycket (och branta) backar pa ett och samma stalle! Men det hindrade inte mig och Snyggo fran att ta vara cyklar pa taget dit igar. Med livet som insats...

Innan jag akte gav Extra-mamma mig en guide till San Francisco fran 1950-talet. Givetvis hade vi den i ryggsacken, for att se om staden andrats pa 50 ar. Naturligtvis hade den det. Vart forsta stopp var Haight-Ashbury, stadens gamla hippiekvarter. Naturligtvis fanns det inte omnamnt i guideboken eftersom hippirorelsen inte fanns da boken trycktes. Vi parkerade cyklarna i korsningen mellan Haight och Ashbury (dar Grateful Dead tydligen forevigats pa ett historiskt foto) och promenerade.

Snyggo tyckte att han aldrig varit pa motsatt sida av San Francisco mot var Market street ligger. Darfor tog vi cyklarna och gav oss ivag dit. Efter en tur genom Golden Gate Park nadde vi Oceans Beach och vande efter en stund i den skona solen tillbaka igen. Pa denna sida av stan ligger Cliff House som enligt den gamla guideboken omgavs av ett nojesfalt. Den ar borta nu, men restauranger finns kvar har.

Dags att ge sig ivag in mot stan och taget igen. Den basta utsikten over Golden Gate har man absolut nar man narmar sig bron vasterifran genom parken. Totalt cyklade vi sakert tva mil, ibland ivrigt bromsande i nedforsbackar och ibland slapade man cykeln uppfor backar och trappor. Varfor finns det inte cykel-liftar i den staden? (Ok, det gor det visst - de kallas bussar.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som om vi kommer få hem en vältränad tös från Småland?

Swedish Eyes sa...

Jag är i Kalifornien Camilla, det är ganska långt från Småland. Men vältränad kommer jag att vara om jag beger mig till San Francisco varje helg. Men det tvivlar jag på att jag kommer göra. I alla fall inte med cykel.

Anonym sa...

Tror du att du är Dolph Lundgren? Man blir inte amerikan bara för att man flyttar dit. Du kommer alltid vara en tös från Småland, så det så.