On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

lördag, februari 17, 2007

Alla hjartans dag


Nagon som har missat att det var alla hjartans dag i veckan? Jag tycker egentligen inte att man ska fira det. Det kanns som att fira kvinnodagen: Ar karlek och kvinnor verkligen saker som bara ar varda en dag i almanackan varje ar? Tror inte det. Jag ar glad att vi inte har nagon TV. Att slippa all reklam ar guld vart. Men jag lyssnar pa radio. Genom den har man inte kunnat missa att alla hjartans dag narmat sig. Man har ocksa markt det nar man forsokt ta sig in i affarer och motts av ett berg av choklad, kort och bakelser som annars inte brukar vara dar.

Hur som helst bestamde jag mig for att uppmarksamma dagen genom att laga nagot gott till middag. Forutom steak och en flaska vin skulle jag lyxa med efterratt. De som kanner mig vet att jag ar svag for semlor, sa det skulle jag gora. Men hur? Efter att ha jagat ingredienser blev resultatet en cross-over mellan amerikansk och svensk matlagning: Bagelsemlor. Nagra andra (bra) bullar hittade jag naturligtvis inte. Nagon mandelmassa fanns inte heller att uppbringa. Istallet gjorde jag storre hal i baglen och fyllde den med en blandning av brod, gradde och hackad choklad med notter i. Det blev faktiskt inte sa illa som jag trodde. En ny kulinarisk stjarna ar fodd!

Snyggo kom under dagen fram med ett forslag som ar en drom for honom men skrack for mig: Han ville aka skidor nu i helgen. Efter mycket tjatande gick jag med pa att folja med. Om ni inte hor fran mig framover har jag dott. Snyggo kallar mig redan for Rammelsmurfen eftersom 1.) Jag kommer att ramla och 2.) Jag har blå kläder att åka i. Jag hoppas att bildbevisen på detta blir få och blurriga.

3 kommentarer:

Tommy sa...

Go Rammelsmurfen...

Semlorna lät väl helt OK...

Anja har ju vunnit tre guld och ett brons här i Sverige så du har ju lite att leva upp till... Träffar du Steve Mahre så hälsa från Ingmar...

Anonym sa...

Vandra med gud min vän. Tänk på att du redan har ett benbrott och att det blir allt svårare att läka ju äldre man blir....

allatalarsvenska sa...

Skidsmurfsglass tror jag bestämt det är de har i gallerian. :-)