On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

onsdag, februari 14, 2007

Passion 4 purple


Sporty Spice har gjort den igen. Besokt en stor lokal sportangelagenhet, alltsa. I torsdags gick den fina nya bilen mot Sacramento. Bara det ar en historia for sig. Jag kunde ha skrivit en hel uppsats om de javla trafikkoerna. Men jag gor inte det. Jag nojer mig med att saga att vi gav oss hemifran i (vad vi ansag) var mycket god tid, men vi kom inte fram forran en kvart efter att matchen startat. Anvand kollektivtrafik, eller samak i alla fall for i helvete!

Anledningen till att vi valde just torsdagen var att Chicago Bulls kom för att mota Kings. Da menar jag Sacramento Kings. Inte som Snyggo forst trodde - LA Kings. Efter att jag pa ett vanligt satt upplyst honom om att det ar ett hockeylag (och darmed nog inte vill spela basket mot Chicago Bulls) bestamde jag att det ar jag som fr.o.m. nu star for sportkunskaperna i det har forhallandet. Att det skulle vara Sacramento Kings, och inte LA Kings som Bulls skulle mota kandes ocksa logiskt eftersom matchen spelades i just Sacramento (som ar ganska langt fran LA).

Jag minns inte om jag nagonsin har sett en basketmatch forut. Inte ens pa TV. Darfor visste jag t.ex. inte sadana basala saker som hur lang matchen var. Vi kom fram till det genom att titta pa stallningen och sedan med en snabb kalkylering komma fram till hur lange till de maste spela for att komma upp i vad vi minns som "basketsiffror". 4 ggr 12 minuter tror jag att det blev till slut. (Har jag ratt, Pamela?)

Efter en manad i USA har jag lart mig att ingen match av nagot slag kan avgoras utan en show och massa fet mat och ol. Pauserna fylldes av cheer-leaders (eller "dancing team" som de garna vill kalla sig), storbystade tjejer pa rullskridskor och diverse stackare i stora maskotdrakter. Naturligtvis fanns bade Slamson (Sacramentos lejon) och Billy (eller vad Chicagos Bulls tjur nu heter) pa plats. Under en av pauserna utsags dessutom kvallens "designated driver". Det kandes ju bra nar man korde hemat: Jag visste att det fanns atminstone en forare bland alla tusen forutom jag som var nykter.

Naturligtiv vann det laget med snyggast farg - Passion 4 purple. Go Sacramento.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du förstår vad som är viktigast i basket, nämligen färgerna på dräkterna. Jag trodde man spelade 3 gånger 20....

Swedish Eyes sa...

De kanske drev med oss? Det kanske var ett för tidigt första april-skämt som vi inte fattade.

Swedish Eyes sa...

Och för övrigt tänker du på hockey. Svårt att få HL i NY ur tankarna?

Tommy sa...

Jag är nästa säker på att de spelar i "quarters" hur långa dessa kvartar är i amerika men i sverige varar de i 15 minuter. Om det sedan är fyra stycken eller tre borde gå å ta reda på men det är ju fusk....

Anonym sa...

Ha! Jag behöver ingen HL (som knappt finns på riktigt) när jag har en DS.