On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, mars 15, 2007

Filoli



I sondags var svenskmaffian (jag, Snyggo, tva av hans gamla kollegor och deras flickvanner och ett litet barn) pa Filoli mansion som bara ligger 20 min bort. Om ni kanner igen det pa bilden kanske ni har sett TV-serien "Dynastin" eller "The Game" med Michael Douglas? Huset fanns med dar (och i en rad andra TV-handelser). Jag antar att det ar en av biverkningarna nar ett schysst hus med en vacker tradgard ligger pa alldeles lagom avstand fran Hollywood?

Haftigt dar just nu var att paskliljorna blommade. Det gjorde ocksa magnoliatraden. Jag tror inte att jag har sett sa manga och stora magnoliatrad pa samma plats forut. Hur kan man inte gilla ett stort trad med massor av stora rosa blommor?

Vid Filoli finns ett vagmarke med texten: "Filoli. Historical landmark". Det kanns otroligt amerikanskt: Bara for nagot nastan ar 100 ar gammalt bevarar man det garna och hanterar det pa samma satt som vi kanske ser pa en kyrkoruin i Alvastra. Amerikaner har helt enkelt ingen histora, allt borjade for dem for 500 ar sedan nar Colombus seglade fel. Indianernas historia eller "landmarks" namns aldrig i sammanhanget.

Namnet Filoli var ett pahitt av han som byggde huset. Han tog de forsta bokstaverna i "FIGHT for a just cause, LOVE your fellow man and LIVE a good life" (typ Kämpa för det rätta, älska din medmänniska och lev ett gott liv). Filoli har ocksa en svensk koppling genom en Herr Matsson. Han utvandrade till Amerikatt och tjanade stora pengar pa sjofart till Hawaii. Hans barnbarn (tror jag) anvande en del av dem till att kopa Filoli da de forsta agarna blivit gamla och dott.

Jag skulle ocksa garna ha en sadan har tradgard - om den hade ett centralare lage och nagon annan tog hand om den.

Inga kommentarer: