On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

tisdag, mars 13, 2007

USA vill vara forst igen

I helgen var det dags att stalla om klockorna har i USA. En timma fram! Ni kan val ramsan: Pa varen staller man FRAM utemoblerna, pa hosten tar man TILLBAKA dem igen. Vi skulle traffa nagra andra svenskar en bit utanfor Palo Alto pa sondagen, sa vi tog oss ur sangen och korde dit. Nar vi nastan var framme ringde de - och hade missat det dar med klockan.

Vem kan klandra dem? Om man kan lita pa wikipedia ar det tva veckor tills det ar dags att stalla om de svenska klockorna. Varfor ar da amerikanerna sa angelagna om att borja redan nu? Tydligen har vi presidenten att tacka for det. Han bestamde for tva ar sedan att utoka sommartiden med fyra veckor, for att spara energi. Jag fattar bara inte hur: Jag laste en undersokning om att energiforbrukningen under kvallarna faktiskt minskar, men okar samtidigt under mornarna. Resultatet kan darfor bli plus/minus noll. Kan nagon forklara for mig hur Bush tanker?

Forsakringsbolagen ar glada eftersom de tror att den extra timman med dagsljus minskar antalet olyckor. Jag undrar fortfarande HUR? Om vi staller om klockan tre veckor tidigare an normalt, hur ger det oss en timmas extra dagsljus? Mangden dagsljus ar lika mycket som om vi hade struntat i att stalla om klockan alls. Det ar inte sa att det helt plotsligt tillkommer en timma varje dygn - da det ar ljust! Sorry, forsakringsbolagen.

Jag ar helt enkelt for smart for det har landet.

Inga kommentarer: