On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

måndag, mars 12, 2007

Jag vill vara en beduin

Min guide till nyheter har i Bay area ar sfgate.com. Idag hade de en bra artikel om den nya tidens beduiner. Det ar de som inte har nagot kontor utan drar runt fran kaffestalle till kaffestalle med sin telefon och sin dator. De skoter helt enkelt sina affarer fran stadens kaféer. Enligt dagens artikel ar SF-kaféer de nya Palo Alto-garagen: Tidigare klacktes de stora idéerna i garage runt dar jag bor nu (dar startade t.ex. det stora dataforetaget HP), numer kommer de fram over en latte inne i stan istallet.

Jag har tankt pa dem nar jag ar pa fik. Beduinerna ar faktiskt valdigt vanliga har. Vid i alla fall vartannat bord sitter nagon och knapprar pa sin dator. Jag har ocksa forsokt vara beduin. Nar jag blir trott pa hemmets fyra vaggar tar jag med mig min fina dator till Starbuck´s. Mitt problem ar att jag ar en for social beduin: Jag kan inte koncentrera mig lika bra som hemma. Jag blir valdigt nyfiken pa vad manniskorna runt omkring mig pratar om och arbetar med. Men jag ska jobba pa det. Det kanns valdigt internationellt och tufft att slanga upp sin Apple-dator pa ett bord pa Starbuck´s.

Men hur mycket maste man ata och dricka for att det ska vara ok att hogga ett bord en hel dag? Aven om sakert minst 95% av all business utgors av folk som gar in och koper en kaffe att ta med sig kan man inte undga att faktiskt handla nar man ar dar. De flesta brukar tycka att man maste kopa nagot varje timma. De beduiner med mer anstrangd budget tenderar att inte halla med.

Kaffestallena har hakat pa trenden och tjanar nu inte bara pengar pa kaffe och muffins. Om man vill ha tillgang till Internet kostar det oftast extra. Om man vill komma runt det kan man ga till ett kaffestalle som vill vara oberonde och har nedlatande anslag om Starbuck´s pa vaggarna. I vart narmsta kan man t.ex. lasa: "Friends don´t let friends visit Starbuck´s". Det finns aven en webbplats (www.delocator.com) dar man kan hitta sitt narmsta kaffestalle som inte ags av ett storforetag.

Men ar Starbuck´s (och andra liknande kaffestallen) verkligen farligt for smakaféer? I och med att storforetagskaféerna lanserades har ocksa en helt ny kaffekultur kommit for att stanna. Den vinner alla kaffestallen pa - storforetag som smafik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Snacka oom att du har snöat in på kaffe gumman! Saknar du det gamla hedliga svenska kaffet som är så starkt att skeden står upp mitt i koppen? Om man ska tro amerikaner så är det så starkt iallafall. Brinner det nära dig?