On Swedish Eyes I publish texts about my first encounter with California, and my life in USA.

torsdag, mars 08, 2007

Gott nytt Svin-ar!


I lordags var jag i Snyggo i San Francisco for att fira det nya kinesiska aret - I ar ar det Svinets tur igen. Tydligen finns det tolv djur som man varvar mellan. Jag ar fodd i drakens ar och Snyggo i tigerns, enligt min mening bada djur som är coolare an svinet.

Nyaret infoll den 18 februari. Men eftersom kineserna da ar upptagna med att fira for sig sjalva gick den stora paraden inte av stapeln forran tva veckor senare. Nar man sag den forstod man att de laddat: Den var lang! Drakar blandades med barn, akrobater, en och annan politiker, lejon, brandman och vinnaren av "Robinson" (!). Nar vi sett i en timma ungefar gick vi och at - och lyckades anda kliva ut ifran restaurangen lagom till den stora finalen som bestod av an mer akrobater, lejon och en gulddrake. Som ni ser pa bilden fanns aven en hel del grisar med i paraden ocksa.

I musiebutiken pa museet dar jag jobbar saljer vi sma roda kuvert med svin pa. De ar ungefar som paskagg for kineserna: Man lagger en nyarspresent (garna pengar) i dem och ger till nara och kara eller andra som man vill uppmarksamma. Jag fick dock inget i ar. Maste jobba pa att skaffa mig kinesiska vanner...

1 kommentar:

Tommy sa...

Hej där långt borta!
Det är inte bara grisens år, Agge har skrivit ett rep om kinesiska nyåret och fick veta att det till och med är guldgrisens år! Så vår bebis föds i gullegrisens år...
Kramar från Sofie och Tommy